Innan skilsmässan

Så hanterar du din svartsjuka

Vi alla som upplevt svartsjuka vet att det är en påfrestande känsla som i värsta fall kan ödelägga våra kärleksrelationer på djupet. Denna svartsjuka grundar sig ofta i en osäkerhet hos personen att inte räcka till. Ibland kan den till och med bli så svår att den övergår i tvångstankar. Ingen förankring i verkligheten utan en ständig tankeverksamhet dag som natt. Det är viktigt att se skillnaden på obefogad och befogad svartsjuka. Ställ dig frågan om oron grundar sig på reella skäl?

Du måste på djupet förstå att det aldrig finns några garantier. Detta är dock något du måste leva med. Din partner kan träffa en annan kvinna eller bli attraherad av en annan människa. Vad ska du göra åt det? Även om det är det man minst vill höra så är det enda vägen att bota sin svartsjuka. Att förstå att man inte kan kontrollera en annan människa.

Bestäm dig för att inte kolla hans/hennes mobiltelefon. Det självklara är att han smsar med vem han vill. Att misstänksamt kontrollera en annan människa ökar din svartsjuka snarare än minskar. Människor med sämre självkänsla har en tendens att jämföra sig med andra människor.

Om du har lätt att hamna i ältande tankar. Börja med att fråga dig:

  1. Är det här något jag kan påverka?
  2. Är det här något jag inte kan påverka?

Saker du kan påverka kan du problemlösa kring. Saker du inte kan påverka är det lika bra att släppa för där fyller ältandet ingen funktion. Man kan också försöka begränsa sitt ältande till en speciell tidpunkt på dagen. Så din orostanke dyker upp kan du hänvisa till den stunden, exempelvis ”oj där kom den där tanken. Den tar jag imorgon vid 8-8.30.” På så sätt solkar du inte ner hela natten med dina orostanker utan försöker, så gott du kan, reducera grubblerierna till en speciell tidpunkt. Välj då en tidpunkt då du har lättast att hantera oro. För många är det på förmiddagen då du kanske är mer utvilad. Att älta på natten vet vi inte är särskilt konstruktiv för de flesta.

Hur kan vi då släppa taget om våra tankar? Ett redskap är ”första hjälpen vid oro”. Då följer du tre andetag i taget. Du räknar, in ett, ut ett, in två, ut två, in tre, ut tre. Nästa tre andetag upprepar du ordet ”lugn” i slutet av varje utandning. Upprepa.

En annan släppteknik är att beskriva tre saker du ser, tre saker du hör, tre saker du känner i din kropp. På så sätt blir du närvarande i nuet. Oro handlar ju ofta om det förflutna och framtiden.

Var försiktigt med att självmedicinerar din oro med alkohol. På kort sikt kan det kännas skönt men på längre sikt kan det vara förödande.

Om författaren

Andreas Johansson

Mitt namn är Andreas och jag är en av initiativtagarna till denna portal. Förutom min egna skilsmässa - en komplicerad med två små barn - jobbar jag dagligen med att hjälpa personer i komplicerade relationer. Det är även andra personer som delar med sig av sin kunskap och sina erfarenheter här på sidan.

Kommentera

Klicka här för att skriva en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *